Cavotec laddar transporter med lönsam hållbarhet

Shore Power förser fartyg med el när de är i hamn.

Hållbar lönsamhet eller lönsam hållbarhet? Både och. Cavotecs tekniklösningar möjliggör en hållbar framtid genom tydliga, ekonomiska incitament. Grunden är lagd, nu ligger fokus på tillväxt.

Den som besöker en industrihamn kan både se och höra fartygen, angjorda längs de långa kajerna. Troligt är att de dieseldrivna motorerna mullrar och att lukten sticker i näsan – fartygen måste få sin elförsörjning före nästa avresa. Möjligen kan man undra om det verkligen är hållbart för miljö och människor. Och svaret är nej. 

Men det finns lösningar som redan idag eliminerar dessa miljöproblem. Med en unik position på marknaden kan Cavotec erbjuda innovativa tekniklösningar som gör transporter både effektivare och mer hållbara. Vägen hit har inte varit spikrak, men resan framåt har tydliga mål i sikte.

– När jag började hösten 2017 var Cavotec ett företag som hade gått i stå – lovande teknik men med utmaningar i produktionen och med lönsamheten. Nu har vi har lagt en stabil grund och ser resultat, säger Mikael Norin, vd på Cavotec.

Vi eliminerar alla dieseldrivna fordon som gör det här jobbet idag

Sedan Bure kom in som ägare i Cavotec har stora förändringar skett, inte minst genom tillsättningen av Mikael Norin som mer eller mindre vuxit upp inom storföretag som ABB och Rolls-Roycekoncernen, och har lång erfarenhet av omstruktureringar i bagaget. Hans uppdrag blev att tänka stort och jobba globalt. Strukturera om och flytta fokus till växande marknader som Asien och Nordamerika. Nu har man kommit ur transformeringsfasen och det är full fart framåt. 

– Vår styrka är otroligt bra produkter, tydlig, hållbar teknik och bra kundförhållanden. Utmaningen blev att ta tag i en otydlig organisation och ändra kulturen 180 grader mot en mer prestations- och målinriktad kultur. Det har vi gjort och det har lönat sig, säger Mikael Norin. Han fortsätter:

– Vi har arbetat efter en trestegsplan där vi inledde med en strukturell transformationsfas under 2017 och 2018. Under 2019 har vi fokuserat på att finslipa och låsa in de förbättringar vi uppnått, med bibehållen försäljning och fokus på lönsamma affärer. Från 2020 satsar vi på tillväxt och ska växa med full fart framåt med största möjliga avkastning. En grundlig analys, tydligt stöd från huvudägare och styrelse samt ytterst aktiv kommunikation internt har varit avgörande för att vi har lyckats. Jag har bland annat regelbundna stormöten via videolänk med alla anställda. Min erfarenhet är att alla har behov av att veta hur dom kan påverka och bidra till målen i sin vardag. 

Shore Power i Värtahamnen

Tillbaka till industrihamnen. När fartygen ligger i hamn behöver de enorma mängder el och det är därför som dieselmotorerna är påslagna. Men i Värtahamnen får Finlandsfärjorna istället sin elförsörjning tack vare Cavotecs tekniklösning Shore Power. Förenklat är Shore Power elkablage som smidigt och enkelt förser fartyg med el när de är i hamn.  

Vd på Cavotec, Mikael Norin

– Vi pratar med våra kunder om lönsam hållbarhet, det vill säga hur våra lösningar bidrar till effektivitets- och produktivitetsförbättringar och hur sedan de väsentliga bidragen till mindre miljöpåverkan följer med som grädde på moset. Det blir från början en positiv diskussion om hur de kan uppnå sina finansiella mål och samtidigt få ”bragging-rights” för sin positiva miljöpåverkan, säger Mikael Norin och fortsätter:

– Ta våra system för automatisk angöring av fartyg, Moormaster till exempel. Med konventionell teknik tar det i snitt en timme att angöra ett containerfartyg till kajen. Med våra lösningar tar det 30 sekunder. För en hamnoperatör som drivs av att så snabbt som möjligt lossa och lasta så innebär den tidsvinsten att fler fartyg kan servas vilket bidrar till ökade intäkter. Ur ett miljöperspektiv innebär det en timme mindre användande av fartygets motorer med de utsläpp det innebär. 

MoorMaster laddar fartyg

Just Mormaster™ är en av Cavotecs mest lovande produkter inom det marina segmentet.  Oavsett om det handlar om ett jättestort fartyg eller en mindre vägfärja i de norska fjordarna är det en omständlig manöver att lägga till vid kajen vilket också medför stora säkerhetsrisker för personalen. Cavotecs lösning på detta är MoorMaster. Istället för rep och kättingar använder MoorMaster vakumteknik för att ”suga in” och hälla fartyget vid kajen. Säkerhetsrisken minskas för hamnarbetarna samtidigt som man ökar effektiviteten. 

– I Helsingfors har man installerat MoorMasters och nu hoppas vi förstås att Värtahamnen också kommer att göra det. 

MoorMaster, system för automatisk angöring av fartyg.
MoorMaster, system för automatisk angöring av fartyg.

Och i Norge pågår en stor transformation när man nu elektrifierar vägfärjorna med Cavotecs teknik. Med MoorMaster och Shore Power kan de eldrivna färjorna snabbt angöra vid kajen och automatiskt laddas med elkraft. 

– Färjorna ligger i hamn under några minuter och det är otroligt viktigt att det går snabbt för att få ekonomi med färjorna. Vi hoppas nu att svenska Vägverket ska använda samma teknik i framtiden. 

Så vad händer framåt? 

– Jag ser två trender. Dels hur hamnar blir allt mer autonoma med självgående kranar och truckar, samma sak gäller fartygen. Vi spelar en viktig roll i att koppla ihop de två. Jag ser också en trend som går mot att kunderna vill ha en flexibel kostnadsbas, de vill hellre köpa en tjänst än en produkt. Vi förbereder oss för det.

”Mindre miljöpåverkan följer med som grädde på moset”

Mikael Norin avslutar med att berätta om att många investerare fick upp ögonen för Cavotec under 2019. Under tredje kvartalet började aktiekursen röra på sig rejält. 

– Jag tror att många fler börjar förstå hur väl positionerade vi är för framtiden. Vi har ju liknande lösningar för flygplatser, där man med vår teknik för att serva ett flygplan vid gaten med kyla och värme, bränsle, vatten kan öka antalet turn-arounds jämfört med konventionell teknik. Samtidigt innebär det att vi eliminerar alla dieseldrivna fordon som gör det här jobbet idag. Resultatet är mindre miljöpåverkan, minder skador på flygplan och mindre arbetsplatsolyckor.

– Att gå till jobbet varje dag och veta att vi faktiskt aktivt bidar till en bättre, mer hållbar värld känns superkul, avslutar Mikael Norin.


Fakta

Cavotec utvecklar och säljer hållbara tekniklösningar för hamnar och sjöfart samt flygplatser och industri. En av bolagets mest välkända produkter är dockningssystemet Moormaster™. Cavotec har cirka 900 anställda och noterades på Stockholmsbörsen år 2011. Koncernen verkar över hela världen med fokus på Asien, Europa och Nordamerika. Huvudkontor är beläget i Lugano, Schweiz.


Text: Eva Rydinger

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google-foto

Du kommenterar med ditt Google-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s

%d bloggare gillar detta: