Hudyas användare lovas en enklare vardag utan prisjakt och bindningstider

Det kostar inget att ansluta sig till Hudya, vilket är hela grundidén

Fintechbolaget Hudya har på kort tid rönt stora framgångar i Norge. Nu lanserar man plattformen med prispressade, vardagsnära tjänster på den svenska och danska marknaden. I februari listas företaget på Nasdaq First North i Stockholm. – Vi är i en investeringsfas vilket är en intressant resa att vara med i, säger Hudyas vd Börge Leknes.

Plattformen Hudya är svaret på mångas dröm om en enklare tillvaro. För vem skulle inte vilja att någon annan tog hand om prisjakten på banktjänster, försäkringar, el och mobiler? Dessutom utan att man ber om det … 

Fintechbolaget Hudya är new kids on the block i Sverige, berättar Börge Leknes, medgrundare och vd. Men även om själva plattformen må vara ny är själva produkten inte det. Det är i stället transparensen och enkelheten som kommer att attrahera kunderna, säger Börge Leknes och fortsätter:

– Det kostar inget att ansluta sig till Hudya, vilket är hela grundidén. Det finns inga dolda avgifter och inga bindningstider. Du ser vad du får. Är du inte nöjd så kan du säga upp tjänsten.

Sverige – en mogen fintechmarknad
Hudya har på kort tid rönt stora framgångar i Norge och har i dag mer än 60 000 aktiva användare. Nu lanserar man plattformen på den svenska och danska marknaden och i februari listas företaget på Nasdaq First North i Sverige. Börge Leknes upplever att man redan fått ett gott mottagande i Sverige. Omdömet har varit att Hudya möter upp mot ett allmängiltigt behov.

Att Hudya valde First North i Sverige är ett medvetet val. Börge Leknes menar att det är den bästa och vassaste börsen för fintech och att kunskapen om aktier för närvarande är högre i Sverige än i Norge.

”Vi går också in proaktivt, sparar pengar och hjälper kunder”

– Drömmen för mig har varit att erbjuda en förenklad tjänst för användarna, oavsett var du bor i Europa. En annan sak vi vill lyfta är att brukarna är med och bygger plattformen med sitt engagemang, på samma sätt som till exempel Airbnb, Uber och Spotify har byggts upp genom användarnas förtroende för tjänsten.

Hudyas fördelar 
Så vad är det som utmärker Hudya jämfört med andra jämförelsetjänster? Ingen annan global aktör erbjuder flera tjänster på ett ställe, till marknadens lägsta priser.

– Du kan samla allt på ett ställe och våra tjänster är enkla att förstå. Allt är transparent och vi har en tillgänglig kundservice. Vi går också in proaktivt, sparar pengar och hjälper kunder. Inga banker eller försäkringsbolag jobbar så, så vitt jag vet, säger Börge Leknes.

Samarbetet med leverantörer av de olika tjänsterna ser olika ut beroende på segment. Men i botten finns en hållbar lösning vilket i slutändan blir win-win-win för alla. Beträffande försäkringar har Hudya ett tajt samarbete med endast en partner. 

– Här är vi garant för att försäkringsbolaget står upp för sitt åtagande, har låga priser och inga bindningstider. Beträffande vårt samarbete med banksektorn arbetar vi med arton olika banker i dagsläget där vi hela tiden letar efter den lösning som gagnar kunden bäst, oavsett om det handlar om bästa räntan eller en kredit.

Företaget har på kort tid rönt stora framgångar i Norge

När det kommer till el har den bästa lösningen varit att etablera ett eget elbolag i Sverige, Norge och Danmark. Hudya köper elen från Nordpol till samma kostnad som konkurrenterna – men utan påslag. 

– Elmarknaden skiljer sig mellan Norge och Sverige där över 70 procent har bindningstid. Vi tycker att det är helt galet att man ska vara låst och det är sådana nyheter som vi gärna ger till våra potentiella 400 000 användare. Det samma gäller mobiltjänster där vi köper trafik på nätet och säljer direkt till kunden.

AI för proaktivitet
Hudya arbetar också proaktivt med hjälp av artificiell intelligens – AI. Man erbjuder helt enkelt kunderna tjänster som man tror att de är i behov av. Om en kund har köpt en elcykel går Hudya in och erbjuder den bästa och billigaste försäkringen tack vare att man – med kundens samtycke – följer och analyserar kundens transaktioner.

– Vi upplever att kunderna har tillit. Plattformen är juridiskt reglerad vilket är en styrka och ländernas myndigheter har ingen tillgång till informationen. I själva verket ger Facebook ger ut mer information om användare än vad Hudya gör!

Nya användare
För att bygga upp företaget och nå ett stort antal nya kunder gjorde man ett svenskt bolagsförvärv med 400 000 potentiella användare under 2019. Bolaget bygger på en fintech-lösning som kommer att kunna integreras med Hudya-plattformen.

De aktörer som erbjuder lösningar som bryter med traditionella sätt att sälja har en betydligt högre tillväxttakt än de traditionella bolagen, menar Börge Leknes. Delar av Hudyas affärsmodell kan kännas igen hos till exempel Compricer och Lendo. Men dessa är transaktionsdrivande plattformar och inte en relationsplattform som Hudyas.

– Vi tror också på korsförsäljning då plattformen är relationsdriven. Den som har köpt våra tjänster inom bank kommer snart att se fördelar och köpa försäkringar hos oss. Hudya är helt enkelt en gigantisk korsförsäljningsmaskin och ett hållbart sätt att hantera vardagstjänster på. Visst finns det jämförelsetjänster idag, men det är transaktionsplattformar. Vi har en kundrelation vilket är mer hållbart som affärsmodell. 

Börge Leknes, Vd på Hudya

En tydlig trend är att de som erbjuder användarvänliga och hållbara lösningar i kombination med artificiell intelligens växer snabbast. Och Börge Leknes tror att vi alltmer kommer att köpa färdiga tjänstepaket i framtiden.  

– Jag kommer från finans- och försäkringsbranschen. Att få jobba och utveckla en hållbar produkt över tid, är mycket motiverande. Den som var kund för femton år sedan hade ingen makt. Dagens kund befinner sig i en helt annan situation och konsumentmakt skapar framtidens företag, avslutar Börge Leknes. 

Skribent: Eva Rydinger

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google-foto

Du kommenterar med ditt Google-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s

%d bloggare gillar detta: