Rekordsiffror för SinterCast

RAM Super Duty pickup med Cummins 6.7L dieselmotor i CGI

Det svenska företaget SinterCasts produktion har vuxit med mer än 30 procent bara det senaste året. För 25 år sedan var det annorlunda, då fick de strida för att någon skulle tro på dem.

1983 var Lennart Bäckerud, professor vid Stockholms universitet, redo att starta företaget SinterCast. Han hade under ett par år arbetat med att hitta den bästa metoden för att framställa kompaktgrafitjärn, eller Compacted Graphite Iron – CGI. 

Kompaktgrafitjärn som material fick sitt första patent redan 1948, men tillverkningsprocessen kräver noggrann styrning och ingen hade kommit på en bra metod före professor Bäckerud. Järnet tillverkas av återvunnet skrot som smälts ner enligt en noga övervakad process. Det innehåller mer magnesium än vanligt gråjärn och blir därför inte lika känsligt för sprickbildning. Kompaktgrafitjärn är 75 procent starkare och 45 procent styvare än vanligt gråjärn och aluminium. Därför passar det bra för gjutna komponenter som har samtidig mekanisk och termisk belastning, till exempel motorblock och cylinderhuvuden, avgasgrenrör och turbohus. SinterCasts järn finns idag i motorer till bilar, bussar, lastbilar, fartyg och lantbruksmaskiner. Men vägen till framgång har varit lång.

SinterCast-CGI används i Ford F-150. ”Den mest sålda motorn i Amerikas mest sålda fordon

SinterCasts senaste kvartalsrapport visar rekordsiffror. Elbilar i all ära, men vi är många människor på jorden och alla bilar med förbränningsmotorer kan inte ersättas inom överskådlig tid, menar vd:n Steve Dawson.

– Hur bidra till miljön? Ta en stor bil som tillverkas i stora volymer och drar mycket bränsle och ersätt en femlitersbensinmotor med en 2,7-liters dieselmotor. Multiplicera detta med en miljon. Det är bra med batterier, men det tillverkas bara 50 000 elbilar per år. Vi producerar stora volymer; tusen motorer per dag.

Steve Dawson tillägger:

”Det är svårt att se hur vi utan dieselmotorn ska kunna ens komma i närheten av klimatmålet på drygt tio år.”


SinterCast lyfter gärna detta citat från fyra ledamöter i Kungliga vetenskapsakademien som publicerades i Svenska Dagbladet i april 2018.

– Om du har perspektivet att transport är något dåligt, då är vi inte ett grönt företag. Men om du har perspektivet att transport är en del av det moderna livet, då ska vi göra det så effektivt vi kan. Det är vad vi gör. Vi är ett teknologiföretag. Jag gillar teknik. Jag har alltid sett oss som medvetna om att vi ska reducera koldioxid och göra miljön bättre.

– Det här är en av de bra sakerna med elektrifieringen. Den har pushat förbränningsmotorerna att bli bättre. Alla behöver en push.

När professor Bäckerud och hans kompanjoner hade startat SinterCast riktade företaget in sig på bilindustristaden Detroit. Det var så Steve Dawson kom till SinterCast. Han är kanadensare, utbildad ingenjör inom metallurgi. Han har även en doktorstitel. Han började som teknisk direktör på företaget 1991. Sedan 2002 är han vd. 

Vd på SinterCast Steve Dawson

Ibland får han kommentarer om att det är ovanligt att någon sitter så länge på en vd-post. Men Steve Dawson har inte sett någon anledning att byta arbetsplats eftersom han även som vd får använda de metallurgikunskaper han skaffade när han utbildade sig.

Ett viktigt genombrott för SinterCast var 1999 när Audi började producera den första kompaktgrafitjärnmotorn i världen. Det var en 3,3 liters V8-dieselmotor och var tillgänglig i Audi A8. Även om försäljningen av bilen inte nådde några stora volymer, var detta genombrott viktigt för företagets självförtroende.

På midsommardagen 2001 kom nästa genombrott. Ett extra trevligt datum för ett svenskt företag, poängterar Steve. Då godkände Ford den första kompaktgrafikjärnmotorn i stora volymer från SinterCast. Motorn används fortfarande i flera olika bilar. 

–  Första halvan av 1990-talet behövde vi gå ut till gjuterierna och förklara teknologin. De var skeptiska. Det var en kamp att övertala dem. Det fanns inga produktionsreferenser att peka ut. Vi fick göra det med hjälp av förklaringar och powerpointpresentationer, vi fick använda allt vi hade. På den tiden sa många till oss att det är för svårt att producera, för dyrt. Nu är jag stolt över att alla företag som har tillverkat en SinterCast-motor har gått vidare och gjort ytterligare en. Varje gång har de haft goda erfarenheter och velat tillverka fler. Uppenbarligen är det vi gör pålitligt och bra, säger Steve Dawson.

Skribent: Marja Beckman

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google-foto

Du kommenterar med ditt Google-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s

%d bloggare gillar detta: